Een wijntje in gesprek over de Swag

Ik heb mijn Swag terug

Ik vind het eigenlijk te grappig om hier niet over de schrijven. Je kent het misschien wel. Mannen die wat ouder worden en merken, dat de aandacht die ze vroeger kregen een stuk minder wordt of zelfs naar bijna nul zien gaan. Ze zijn hun Swag kwijt. Onder het genot van een overheerlijk glas rode wijn tijdens een simpele barbecue op een zeer warme zomerdag hebben we het erover. Benieuwd zijn we wanneer de man kan zeggen Ik heb mijn Swag terug en dus vragen we het aan niemand anders dan de man aan tafel. Een hilarisch gesprek over de Swag van toen en de hunkering naar de terugkeer van de swag ontstaat.

Het lijkt wel alsof wanneer we ouder worden er fases in ons leven zijn waar we volop in de aandacht staan. In die fase voelen we ons zelfverzekerd, gaan we fluitend er op uit en besteden we veel tijd aan ons uiterlijk. Want zeg zelf, je voelt je in die fase heel goed. Ook zijn er fases waar die aandacht verandert.

Een onzichtbare vrouw

Bij vrouwen zie je die verandering veelal bij de komst van kinderen. Je ziet dat de klad er soms een beetje in komt. Moederen staat op één en dus verlies je wat aan Swagpunten. Het is in die fase oppassen dat je genoeg tijd en aandacht aan jezelf blijft besteden. Immers wil je jezelf ook als moeder vrouwelijk blijven voelen. En toch verliezen veel vrouwen zichzelf in deze fase. Of anders gezegd de prioriteit komt anders te liggen. Als ik terug kijk naar mijzelf in die tijd, dan zie ik dat ik toen absoluut iets kwijt was. Op de foto’s zie ik vooral een moeder, een onzichtbare vrouw, die getrouwd is en een baan heeft. Alles is voor elkaar, zo lijkt het. Ik zie niet een vrouw die tijd aan haarzelf besteed, sexy en zelfverzekerd is. Een contrast met mijn jongere jaren daarvoor.

Als ik om mij heen kijk en terug denk aan de tijd dat mijn kinderen klein waren, herken ik dit ook bij veel andere vrouwen van mijn leeftijd. Het verschil tussen de jonge vrouwen van nu en ons jonge vrouwen van toen is dat veel huidige jonge moeders zichzelf minder lijken te verliezen. Mogelijk komt dit doordat zij op latere leeftijd kiezen voor kinderen en al een positie op het podium van het leven hebben ingenomen.

Mannelijk of vrouwelijk

In de jaren dat mijn kinderen ouder zijn geworden, is er bij mij een omslag geweest. Een nieuwe fase in mijn leven was aangebroken en er was meer ruimte voor mijzelf. Ruimte om weer naar voren te treden en weer op het podium van het leven te stappen.

En hoe is dat nu?

Als ik vandaag de dag in de spiegel kijk, dan zie ik daar die tinteling weer in mijn ogen en zie ik een mooie vrouw. Een vrouw, verzorgd, leuk gekleed, die met rechte schouders, hoofd omhoog genietend en glimlachend zichzelf begroet. Zou ook ik kunnen zeggen “Ik heb mijn Swag terug?” Of is dat toch meer een mannen ding, want Swag klinkt, vind ik, niet zo vrouwelijk.

Attitude van “Coolness”

Voor mannen is dat toch anders. Mannen meten hun swag meer door te kijken naar de aandacht van de vrouwen en niet door te kijken naar die man in de spiegel. Wanneer je naar de betekenis van swag gaat kijken dan vind je woorden als stijl en imago. Kijk je naar de betekenis van een swagger dan lees je dat een swagger iemand is die een swag heeft, een bepaalde attitude van “Coolness”.

Daar waar vrouwen als ze moeder worden veranderen, begint het bij de mannen ergens tussen de 30 en de 35. De eerste vorm van een buikje begint te tonen, grijze haren aangevuld met een wat optrekkende haargrens en soms een oprijzend eilandje boven op hun bolletje wordt zichtbaar. Dit is het moment dat de mannen langzaam meer grijze muizen worden en minder de aandacht krijgen van het vrouwelijk of mannelijk schoon. Het duurt even voordat ze het doorhebben en ze lijken zich er makkelijk bij neer te leggen. Vaak hebben ze inmiddels een partner gevonden, loopt hun carrière en is het goed zoals het is.

Op zoek naar zichzelf

En toch komt daar het moment. Het moment van besef dat ze hun swag missen, ze zijn het kwijtgeraakt. En ineens voelt dat als iets wat ze moeten hebben en gaan opzoek naar dat wat de swag terug gaat brengen. Het begint bij het buikje, die moet eraf. Ook het kapsel gaat eraan. Grijs is het nieuwe sexy en als het haar echt steeds verder verdwijnt dan gaan ze gewoon kaal, want (bijna) kaal is een haarstijl die ook heel veel jonge mannen hebben. En dan is daar ook ineens die stoere net niet te lang geleden geschoren baard. Nog even wat nieuwe kleding kopen en het is klaar. Of toch nog niet. De familie auto kan ook nog wel een upgrade krijgen. En dan is het wachten tot dat ene gevoel, dat ene moment.

Ik maak er misschien grappen over, maar eerlijk gezegd kan ik het wel waarderen dat ook mannen op zoek gaan naar zichzelf.

Onderzoek naar de Swag

Ik klets er dan ook graag over als ik bij mijn vriendin en haar man een wijntje drink. Zo ook afgelopen weekend wanneer ik vol interesse vraag of de Swag al terug is. Een hilarisch gesprek begint. Ook de jongste man des huizes ontkomt niet aan dit gesprek en we vragen hem zijn mening. Eerst kijkt hij ons wat gek aan en niet veel later doet hij met ons mee en gaan we verder op onderzoek naar de Swag. Hij heeft in ieder geval nog de Swag is zijn conclusie, maar of dat voor ook voor de man des huizes geldt, wordt nog even goed bekeken en bepraat. Scooter check, strakker buikje check, kaal kapsel check en dat baardje ook check.

Corona en de Swag

Ook Corona komt even voorbij. Met de huidige maatregelen komen we bijna niet op kantoor, dragen veel mannen en vrouwen een mondkapje in de winkels waardoor een glimlach bijna niet meer zichtbaar is en zijn de kroegen dicht. Dus hoe moet dat nu, hoe kan de Swag in deze tijd gemeten worden? Onze conclusie is dat het nog wel even gaat duren voordat het antwoord gaat worden: Ja, ik heb mijn swag terug.

Ondertussen worden de wijnglazen weer gevuld en zijn het de vrouwen aan tafel die stilzwijgend glimlachen en bevestigen dat ze het langzaam zien gebeuren, of toch niet…

3 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *